Fransk startup-kultur – På innsiden av innovasjonsmiljøet i Champagne

0 kommentarer
 
 

Det er blitt vår i Champagne-regionen i Frankrike og dersom en ser etter, ser en blomster på trærne. En ser gater som begynner å fylles opp av uteserveringer, og forbipasserende som har tatt på seg solbriller.

Våren i Reims er noe for seg selv og mens jeg sitter på trikken ut mot Le Village, passerer jeg flere Champagnehus. Byen som er kjent for luksuriøse produkter har et myldrende liv av entreprenører. Flere av dem ble lokket ut til regionen på grunn av investeringsmulighetene i champagneproduksjonen. Andre kom hit på grunn av de 45 minuttene det tar å pendle fra Paris.

Reims er med andre ord et glimrende sted å begynne om man vil lære om innovasjon. Le Village er et senter for entreprenørskap som huser hele 500 startups. De hjelper nyetableringer å lansere produktene sine på det franske markedet, de gir råd og de utvikler nye ideer. Sammen med et knippe medstudenter ble jeg tatt imot en morgen. Den høye bygningen med enorme vinduer, virket enda mer åpen innenfra og her ble jeg og de andre studentene kastet inn i et myldrende liv av smilende mennesker, sterke farger og legoklosser med produktnavn. Det slo meg at det minnet om lokalene til Innovasjon Norge på et vis. De engasjerte menneskene og det konstante budskapet om innovasjon, forandring og forretningsutvikling var overalt. Ny teknologi og innovasjon fantes på alle kanter, og en kunne ikke la være å legge merke til de digitale postkassene, telefonbokser og tavler en kunne skrive ideene sine på.

Artikkelforfatter foran startup-huben Le Village i Reims / Foto: Ingrid Ravnanger

Det første bedriftene forklarte oss var at Frankrike er et mulighetens land, særlig innenfor entreprenørskap. Til tross for at det som regel er mat, vin og Eiffeltårnet nordmenn tenker på når jeg nevner Paris, er Frankrikes hovedstad også hovedsetet til et av verdens mest innovative miljøer. Her finnes menneskene som skal lansere det neste Amazon, Google og Facebook.

Bedrifter og innovasjonsmiljøer er alltid på utkikk etter studenter. Til tross for at vi studenter ikke har den samme kompetansen, mener bedriftene at vi kan bidra med kreative løsninger som eldre, mer etablerte ikke tenker på. Det er fordelen med å være student, påpekte grunnlegger for Meet my Mama prosjektet. Dersom en grunnlegger noe som student, har en ingenting å tape. Inntrykket mitt er at denne holdningen går igjen blant flere bedrifter som er åpne for å ta inn oss internasjonale studenter i bedriftsutviklingen. En slik holdning, opplever jeg som helt unikt med Frankrike.

Min erfaring gjennom innovasjonsmiljøer i Norge og i Franrkike, er at franskmenn ofte fokuserer om å løse samfunnsproblemer. Grunnlegger for Meet My Mama og Never eat alone, påpekte blant annet at hensikten deres ikke kun hadde vært økonomiske, men heller å kunne gjøre en forskjell for innvandrerkvinner og å bidra til å redusere ensomhet i samfunnet.

På tilbakeveien krysser jeg katedralen i ettermiddagssolen. Den er selveste symbolet på Reims og på byens historie og rikdom. Her ble alle tidligere konger av Frankrike kronet. Om byen får videreføre denne rikdommen avhenger av om en er tilpasningsdyktige i en stadig endrende økonomi. Med Emmanuel Macron har landet fått et større fokus på entreprenørskap og miljøvennlig utvikling. Idet jeg går ut av trikken, tenker jeg at vi i Norge kanskje burde se mer til Frankrike når vi diskuterer hva vi skal leve av etter oljen.


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *