På jakt etter solen i Barcelona

iEuropa i Spania.

Til tross for en rekke advarsler om at Barcelona kan tilby mer sol og varme lengre ut på våren, så visste jeg og min reisepartner at det var i begynnelsen av februar at behovet for å komme oss til varmere strøk var størst. Derfor bar turen i begynnelsen av februar til Barcelona i jakten på varmere klima og kulturelle opplevelser.

Jeg er midt i en mastergrad ved Universitetet i Edinburgh og hun jobber i London, men istedenfor å besøke hverandre slik om vi ofte gjør så bestemte vi oss for at Spania kunne tilby oss bedre forhold enn det Storbritannia noensinne kan på tampen av vintermånedene.

Lokal visdom leder vei

Basert på budsjetthensyn valgte vi å leie et privat rom i en delt AirBnB rett ved Plaça de Catalunya og La Rambla – en perfekt beliggenhet for å utforske alt Barcelona skulle by på de neste dagene. Vår vert var en brasiliansk fotograf som ikke sparte på reisetipsene sine, og allerede første dagen bar veien til en lokal spansk restaurant som absolutt levde opp til forventningene. Vi nøt paella og sangria, som er obligatorisk mat og drikke når man er på besøk i Spania. I tillegg ble vi anbefalt av brasilianeren å bestille «1/4 galisisk blekksprut». Litt skeptiske fulgte vi tipset vi hadde fått, og vi angret oss ikke et sekund. Det er ingen overdrivelse når jeg sier at dette stedet fikk meg til å forandre min mening om blekksprut. Jeg gikk fra å tro at blekksprut alltid var en rar, gummiaktig sjørett som egentlig ikke smaker så godt til å innse at det er utrolig godt når det tilbedes riktig.

Overbevist om at vår brasilianske vert sine tips var verdt å følge, så gikk turen videre første kvelden til Bar Marsella. Bar Marsella skal visstnok være Barcelona sin første bar, og det ryktes at både Picasso og Hemmingway har vært regelmessige gjester i sin tid i baren som er kjent for sin absint. Absolutt en spenstig anbefaling, men det skal sies at stedet nok ikke har blitt oppusset siden verken Picasso eller Hemmingway frekventerte stedet. Vi valgte å styre unna absinten, men vi hadde likevel en hyggelig avslutning på kvelden i den slitte baren.

Gaudí museumeet i Barcelona.

Imponerende arkitektur

Allerede godt imponert av både mat og drikke i Barcelona, var vi klar for å utforske noe av det Barcelona er mest kjent for: arkitekturen. Barcelona har på mange måter vært arkitekten Antoni Gaudí sitt lerret, hvor hans modernisme har hatt en enorm innflytelse på byens arkitektoniske identitet. Som et resultat av hans øye for detaljer så er hans verk preget av gjennomførte former og strukturer som resulterer i at hans bygningene nesten ser levende ut.

Vi fikk med oss hans mest kjente kreasjoner, inkludert kirken La Sagrada Família, parken Guëll, og husene Casa Batlló, Casa Vicens og Casa Milà. Selv uten en spesiell interesse for arkitektur er det umulig å ikke bli imponert av Gaudís verk, med hans nyskapende bruk av farger, lys, og former som skaper enestående bygninger som fanger oppmerksomheten din.

Selv om det er vanskelig å utpeke én favoritt blant hans mange imponerende verk, så står kanskje La Sagrada Família frem som det mest spektakulære bygningen hans for meg. Kirken som ble påbegynt i 1883, og som fortsatt ikke står ferdig, er nok Europas mest imponerende byggeplass. Til tross for noen stilas så greide kirken fortsatt å fasinere.

La Sagrada Famìlia.

Foto: Marthe Skogland Wedøe

Perfekt avslutning med sol, varme og god mat

Som nordmann er intet Spania-besøk komplett uten et strandbesøk. Februar byr på ingen unntak, så siste dagen bydde på et obligatorisk besøk til bystranden Playa de la Barceloneta. Med opp mot 20 grader og varmende sol så kan jeg skrive under på at det ikke er nødvendig å vente til varmere måneder for å ta turen til Barcelona. Selv om turen ikke bød på den intense sydenvarmen mange ofte søker seg til når de planlegger turer til Sør-Europa i sommermånedene, så er været i Barcelona i februar tilnærmet en fin norsk sommerdag. Med andre ord, lite å klage på.

Vi avsluttet turen på samme måte som vi begynte den: med god mat og drikke. Denne gangen på El Xampanyet, hvor vi unnslapp den lange køen til den kjente tapasrestauranten ved å takke ja til et stående bor på gaten. Opplevelsen ble på ingen måte svekket av dette, og vi fikk kost oss med god spansk tortilla, pimientos de padrón og patatas bravas før vi omsider vendte tilbake til regnfulle og kalde Storbritannia.

Utsikt over Barcelona.

Foto: Marthe Skogland Wedøe.

Marthe Skogland Wedøe

Marthe Skogland Wedøe tar en mastergrad i internasjonal og europeisk politikk ved Universitetet i Edinburgh og har en bachelorgrad i statsvitenskap fra NTNU.

Hun er opprinnelig fra Bergen, men har også bodd i Lisboa, Kuala Lumpur og Brussel hvor hun har vært praktikant for blant annet Ambassaden i Malaysia, Kunnskapskontoret i Brussel og FN.